Het CCC-model van Renkema
Voor het verbeteren en het schrijven van een tekst is meer nodig dan een beetje creativiteit en het onder de knie hebben van de Nederlandse taal. Een goede tekst sluit optimaal aan bij het beoogde doel en bij de gekozen doelgroep. Om dit te bereiken moet maximaal rekening worden gehouden met verschillende aspecten, zoals de tekstsoort, de inhoud, de opbouw, de stijl en de presentatie. Jan Renkema (bekend als auteur van de Schrijfwijzer, daarnaast ook als docent Tekstwetenschap aan de Universiteit van Tilburg en als bijzonder hoogleraar Taalverzorging) ontwikkelde hiervoor een handvat, wat ook wel het CCC-model genoemd wordt.
Bij het schrijven en het verbeteren van teksten hanteren wij de schrijfwijzer en het CCC-model van Renkema. Het CCC-model staat voor correspondentie (uw tekst zal aansluiten bij het doel en de doelgroep), consistentie (de stijl, de spelling, de toon en de inhoud van uw tekst zijn op elkaar afgestemd) en correctheid (uw tekst bevat geen fouten meer).
Checklist voor goede teksten
De drie eisen van het CCC-model kunnen op de vijf aspecten van een goede tekst worden losgelaten, waardoor een uitstekende checklist ontstaat om de tekst mee na te kijken.
Correspondentie | Consistentie | Correctheid | |
Tekstsoort | Past de tekstsoort bij de boodschap | Past de schrijfstijl bij tekstsoort | Worden de regels correct toegepast |
Inhoud | Krijgt de lezer de informatie die hij wil | Is er overeenstemming tussen de feiten | Kloppen de feiten |
Opbouw | Is er een samenhang in de tekst | Is de opbouw consequent | Is de opbouw correct |
Stijl | Past de stijl bij de verwachtingen | Blijft de schrijver trouw aan de stijl | Zijn de zinsbouw en de woordkeuze correct |
Presentatie | Past de presentatie bij de verwachtingen | Is de vormgeving consequent doorgevoerd | Zijn spelling en interpunctie in orde |
Uw teksten laten schrijven?
Wilt u het schrijven of het verbeteren van teksten uitbesteden? Wij hebben hiermee ruime ervaring voor bedrijven in de meest uiteenlopende branches. Of het nu bijvoorbeeld gaat om een brochure, om productomschrijvingen of om webteksten: neem gerust contact met ons op om te bespreken wat wij voor u kunnen betekenen. Wij zullen u binnen één werkdag voorzien van een heldere en vrijblijvende offerte.